Toxoplasma Enfeksiyonu

Toxoplasma, dünyada en sık görülen parazitik enfeksiyonlardandır. Soğuk algınlığına benzer bir belirti verebilir, ama çoğu insanda hiçbir şikayete yol açmaz.. Ancak, enfeksiyonu geçirmekte olan annelerden, doğacak bebeklerde veya bağışıklık sistemi yetmezliği olanlarda ciddi sorunlara neden olabilir. Birçok kadında gebelik sırasında kan testi yapıldığında, bu enfeksiyonu gebelikten önce geçirdiği anlaşılır ki, bu durum bebeğe zarar vermez. Gebelik sırasında enfeksiyonu geçirmekte olduğu tesbit edilenlerde toxoplasma’nın bebeğe geçme şansı %50 gibidir. Bu durumda ise bilinmesi gereken, gebelik başlangıcında geçişin daha az olduğu ama bebekte daha büyük sekel bıraktığı, gebelikte son aylarda geçişin ise daha sık olduğu, ama daha az sekel bıraktığıdır. Erken gebelikte enfeksiyonların bir kısmı düşük yapmakla sonuçlanır, ama annede bağışıklık oluşacağından, toxoplasma tekrarlayan düşüklerin sebebi olmaz. Bazen yenidoğanda nöbet geçirme, karaciğer-dalak büyümesi, sarılık, ciddi göz enfeksiyonları görülebilir. Asıl belirtiler bebek büyüdükçe ortaya çıkar; işitme-görme kayıpları, zeka geriliği gibi.

Gebelikte toxoplasma geçirildiği kan testiyle belirlenirse, amniosentez yapılarak fetus’a geçip geçmediği tesbit edilebilir, sonuç beklenirken doktor antibiotik tedavisi verebilir. Toxoplasma kedilerin bağırsağında ürediğinden, kedi pisliğiyle bulaşmış toprak ve çiğ kırmızı etler insana geçiş yollarıdır. Öncesinde bağışıklığı tesbit edilmemiş gebelerin, kırmızı etleri iyi pişirerek yemeleri, topraktan çıkan sebzeleri iyice yıkamaları gerekmektedir.