Rahim Ağzı Yetmezliği

Normal gebelik süresini 40 hafta olarak düşünürsek, 36.gebelik haftasından önce meydana gelen doğumları “erken doğum” olarak nitelendirmekteyiz. Bu risk tüm gebeliklerde yaklaşık %3-7 arasında değişmektedir. Günümüze kadar erken doğum riskini arttıran faktörler arasında, tedavi edilmeyen idrar yolu ve vajinal enfeksiyonlar, çoğul gebelik, amniotik sıvının artışı ve önceki gebeliğinde erken doğum yapan anne adayı olma durumu sayılmıştır. Bunun haricindeki önemli bölümü “sebebi bilinmeyen” nedenler oluşturmaktadır. Aslında bu sebebi bilinmeyen grup içindeki “servikal yetmezlik” (rahim ağzı yetmezliği) ciddi bir erken doğum nedeni olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu durum, rahim ağzının kısalması ve incelmesine bağlı olarak fetus ve plasentanın yükünün taşınamaması ve rahim kasılmalarının erken başlamasına yol açmasıdır.

Günümüzde servikal yetmezliğin tespiti için,  20-24. gebelik haftaları arasında tüm gebelerin vajinal ultrasonografi ile rahim boyu uzunluğunu ölçmekteyiz. Tekiz ve ikiz gebelikler için ayrı olarak değerlendirdiğimiz  bu uzunluklar “normal” değerler içinde ise servikal yetmezliğe bağlı erken doğum riskinin %1 civarında olduğunu ifade edebiliriz. Serviks uzunluğu kısalmış veya kanalın içten açıklığı söz konusu ise “serklaj” adı verilen ve rahim ağzı yapısını destekleyen özel bir dikiş tekniği uygulamaktayız. Kısa süreli uyutularak yapılan bu operasyon sonrası hastamızı 1 gece hastanede dinlendirmekteyiz. Taburcu olduktan sonra 1 hafta yatak istirahati ve rahim kasılmalarını engelleyici ilaçlar ile tedavimizi desteklemekteyiz.