Genital Uçuk Doğumda Tehlikelidir

Genital herpes (uçuk) cinsel yolla bulaşan bir hastalıktır ve enfeksiyona maruz kalan yeni doğmuş bebeklerde ciddi sağlık sorunları yaratabilir.Genital herpesli kadınların çoğunun sağlıklı bebeği olmakla beraber, bir kısmı virüsü doğum sırasında bebeğine geçirebilmektedir.

İlk defa herpes bulaşan bir kişide genital organlarda ciddi yanma, su toplaması, ülserleşme, beraberinde ateş ve halsizlik de olabilir. Tekrarlayan herpes durumunda ise bu belirtiler daha az olur bazen hiçbir belirti de vermeyebilir. Sessiz enfeksiyon dediğimiz bu duruma, herpes’le enfekte insanların %90’ında rastlanabilir. Bu kadınlar virüsü diğer kişilere ve yeni doğmakta olan bebeklerine bulaştırabilirler. Belirtisi olsun olmasın ilk defa genital herpes geçirmekte olan bir kadın, doğum sırasında %30-50 oranında herpes’i bebeğine geçirebilir. Bu durumda, anne adayı henüz hastalıkla savaşacak antikorları oluşturmadığından bebeğine koruma sağlayamaz. Daha önce herpes geçirmiş gebelerin ise doğumda bebeğini enfekte etme oranı %3 civarındadır. Enfekte bebeklerin cilt, ağız veya gözlerinde etkilenme olabilir ve tedaviye yanıt alınmazsa sinirlerde ve gözlerde kalıcı hasar bırakabilir. Herpes enfeksiyonu sıklıkla beyin ve iç organlara hasar verebilir ve tedaviye rağmen bebeklerin %30’u ölür, hayatta kalanlarda ise zeka geriliği, sağırlık, körlük gibi ciddi sorunlar gelişebilir.

İlk defa herpes olduğundan şüphe edilen bir gebe kadının doğumunun sezaryenle yapılması, tekrarlayan herpes durumunda ise doğum sırasında enfeksiyon bulguları yoksa normal doğum önerilebilir. Gebeliğin son ayında doğuma kadar antiviral ilaç kullanımı koruyucu olabilir. Doğumu sırasında sessiz enfeksiyonu olan gebelerin bebeklerini koruyacak etkili bir önlem ise tam olarak geliştirilmedi.