Doğum Sonrası Depresyonu

Bir bebeğin doğumu neşe, sevinç, endişe, korku gibi karmaşık duyguları da beraberinde getirir. Bazen de beklenmeyen bir durumla karşılaşılır: depresyon.

Doğum sonrası annelerin %10’unda depresyon görülmektedir. Nadiren de duygusal stresin aşırı bir şekli olan psikoz gelişebilir. 3 ayrı şekilde görülen doğum sonrası sıkıntılarının belirtileri da farklıdır:

• Basit Sıkıntı (Baby blues): Sadece birkaç gün veya birkaç hafta sürer.

– Mizaç değişiklikleri
– Endişe
– Üzüntü
– Sinirlilik
– Ağlama
– Konsantrasyon azalması
– Uyku güçlüğü

• Doğum Sonrası Depresyonu: Başlangıçta baby blues gibi olabilir, ama belirtiler daha şiddetli ve uzun sürelidir. Sonuçta kendisine veya bebeğe bakımını ve günlük aktivitelerini engelleyebilir.

– İştah azalması
– Uykusuzluk
– Aşırı sinirlilik ve öfke
– Aşırı yorgunluk
– Cinsel isteksizlik
– Yaşamdan zevk almama
– Utanç, suçluluk duyguları
– Ciddi mizaç değişiklikleri
– Bebeğe bağlanamama
– Aile ve arkadaşlarından uzaklaşma
– Kendine veya bebeğe zarar verme düşünceleri

• Doğum Sonrası Psikozu: Tipik olarak doğumdan sonraki iki hafta içinde ortaya çıkar, nadir görülür ancak belirtileri çok şiddetlidir.

– Zihin ve oryantasyon bozukluğu
– Kuruntu, hayal görme
– Paranoya
– Kendine veya bebeğe zarar verme girişimleri

Daha önceden depresyonu olan, ailevi sıkıntıları olan, istenmeyen bir doğum yapmış olanlarda depresyon daha sık görülür. Depresyon bulguları birkaç hafta içinde geçerse veya günlük yaşantı da zorluk sebebi iseler tıbbi yardım istemek gerekir. Tedavi edilmeyen doğum sonrası depresyonu bir yıldan uzun sürebilir. Tedavide psikoterapi, antidepresan ilaçlar, bazen de hormon verilmesi faydalı olabilir. Ayrıca, omega-3 ile akupunktur ve masaj tedavide yardımcı olur.