Can Sıkıcı Bir Sorun: Adet Görmeme

Adet görememe iki şekilde olur: Ya 16 yaşına kadar hiç adet olmamak veya adetlerin sonradan kesilmesi. Eğer genç bir kız 16 yaşına kadar hiç adet olmamışsa ciddi bir sorun olabilir. Bu durumda problem kromozom bozukluğundan, hipotalamus dediğimiz beyin tabanındaki bölümün bozukluğundan, yine beyinde adet düzeninden sorumlu hipofiz bezinin bir hastalığından veya tümöründen, bazen anne karnında gelişen fetüsün genital organlarının oluşmamasından olabilir. Bazen de problem vajinanın enlemesine bir bölmeyle kapalı olmasından olabilir ki, bu durumda adet kanı oluşur ama dışarıya atılamaz.

Eğer adet görmekte iken, sonradan görmemeye başlanmışsa, doğurganlık çağında bir kadında ilk önce gebelik akla gelir, bazen emzirme süresince de hiç adet olunmayabilir. Bunlardan başka, bazen doğum kontrol hapları bırakılınca geçici olarak adetler başlayabilir, aşırı stres durumunda da yumurtlamalar aksadığı için adet görmeme sorunu başlayabilir.

Bazı ilaçlar, örneğin antidepresanlar, antipsikotikler, bazı kemoterapi ilaçları ve kortizonlar da adet görememe sorununa yol açabilir. Aşırı zayıflık, aşırı egzersiz yapma, tiroid bezinin hastalıkları, hipofiz bezinin tümörleri, erken yumurtalık iflası, polikistik yumurtalık gibi hastalıklar, bazen de cerrahi işlemlerden sonra oluşan rahim içi yapışıklıklar da adet görememeye neden olabilir.

Doktorun yapacağı test, muayene ve radyolojik incelemeler ile teşhis konulur, bazen de laparoskopi ve histeroskopi ile iç genital organların incelenmesi gerekebilir.