İdrar Torbasının Aşırı Aktif Olması Çok Sıkıcıdır

Yapılan araştırmalarda idrar kaçırma şikayeti olan kadınların yarısı bu şikayetinden doktora bahsetmemektedir. Aşırı aktif mesanesi olan kadınlar idrar hissi gelir gelmez tuvalete koşmak zorundadırlar. Bu hastaların nereye giderlerse gitsinler öncelikle tuvaletin yerini tesbit etmek gibi bir sıkıntıları vardır; eğer yetişemezlerse yolda ve hatta tuvaletin kapısında, bazen tam tuvalete otururken idrar kaçırmaya başlayabilirler, günde 8-10 kereden fazla tuvalete giderler ve geceleri de 2 seferden fazla tuvalete kalkabilirler. Bütün bunlar yaşam kalitesini bozup, kişinin kendisini sürekli huzursuz hissetmesine sebep olabilir.

Bu sıkıntılı durumun sebebi mesane kaslarının istemsiz olarak kasılmasıdır. Birçok hastada bu durumun sebebi tam olarak izah edilemez. Bazen aşırı sıvı içilmesi, kötü böbrek fonksiyonu, diabet veya idrar yolu enfeksiyonları buna sebep iken, bazen de idrar yolu yakınındaki enfeksiyonlar, idrar yolu taş ve tümörleri, aşırı kafein ve alkol, aşırı idrar yapımına sebep olan bazı ilaçlar buna yol açabilirler.

İdrar testleri, nörolojik muayene, idrar akımı ve basıncı ile ilgili testler (üroflow, sistometri gibi), ürodinami, elektromyografi ve gerekirse sistoskopi (optik bir cihazla idrar yollarına girip incelenmesi) teşhiste yardımcı olur. Tedavide sıvı alımının ayarlanması, kabızlığın önlenmesi, mesane jimnastikleri, tuvalete gitme sıklığının zamanlama çalışmaları, Kegel egzersizleri ve kilo kontrolü, bazen de kendi kendine sonda takma çalışmaları yapılabilir. Mesane kaslarını gevşeten ilaçlar çok faydalıdır. Aşırı sıkıntılı vakalarda yan etkileri göz önüne alınarak botox uygulaması yapılabilir. Bütün tedaviler yanıtsız kaldığında sinir uyarılarını düzenleyici elektrik cihazlarının kullanılması ve sistoplasti denilen ciddi cerrahi girişimlere bile gerek duyulabilir.